Kalite Koordinatörlüğü Yönergesi
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönerge, Atatürk Üniversitesinin eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin iç ve dış kalite güvencesi, akreditasyon süreçleri ve bu kapsamda tanımlanan görev, yetki ve sorumluluklara ilişkin esasları düzenlemek ve Atatürk Üniversitesi Kalite Koordinatörlüğünün çalışma usul ve esaslarını düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Atatürk Üniversitesinin akademik ve idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, geliştirilmesi, kalite düzeylerinin onaylanması ve tanınması çalışmaları ile ilgili görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin hükümleri ve Atatürk Üniversitesi Kalite Koordinatörlüğünün çalışma usul ve esasları ile Atatürk Üniversitesi bünyesinde yürütülecek kalite ve akreditasyon ile ilgili tüm çalışmalarda bu koordinatörlüğün görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönerge;
a) 04.11.1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun EK 35 inci maddesine,
b) 23 Kasım 2018 tarih ve 30604 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönergede geçen;
a) Akreditasyon: Bir dış değerlendirici kurum tarafından belirli bir alanda önceden belirlenmiş, akademik ve alana özgü standartların bir yükseköğretim programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen, değerlendirme ve dış kalite güvence sürecini,
b) Birim: Atatürk Üniversitesine bağlı tüm akademik ve idari birimleri,
c) Birim Kalite Komisyonu: Enstitü, fakülte, konservatuvar, yüksekokul, meslek yüksekokulu, araştırma uygulama merkezleri ve idari birim kalite komisyonlarını,
ç) Dış Değerlendiriciler: Yükseköğretim kurumlarının kurumsal dış değerlendirme sürecinde görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişileri,
d) Dış Değerlendirme: Birim veya programın; eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerin kalitesinin, Yüksekögretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilen dış değerlendiriciler veya Yükseköğretim Kurulunca tanınan, bağımsız Kalite Değerlendirme Tescil Belgesine sahip dış değerlendirme kuruluşları tarafından yürütülen dış değerlendirme sürecini,
e) İç Değerlendirme: Üniversitemiz, eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalitesinin ve kurumsal kalite geliştirme çalışmalarının Kalite Komisyonu tarafından değerlendirilmesini,
f) Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi: Yükseköğretim Kalite Kurulunun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan, bağımsız kurum veya kuruluşların yükseköğretim kurumlarında eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerin kalite düzeyini ve kalite geliştirme çalışmalarını değerlendirmeye yetkili olduğunu gösteren belgeyi,
g) Kalite Güvence Sistemi: Üniversitemiz birim veya programının iç ve dış kalite standartları ile uyumlu kalite ve performans süreçlerini tam olarak yerine getirdiğine dair güvence sağlayabilmek için yapılan tüm planlı ve sistemli işlemleri,
ğ) Komisyon: Atatürk Üniversitesi Kalite Komisyonunu,
h) Koordinatör: Atatürk Üniversitesi Kalite Koordinatörünü,
ı) Koordinatörlük: Atatürk Üniversitesi Kalite Koordinatörlüğünü,
i) Öğrenci Temsilcisi: Atatürk Üniversitesi Öğrencisini,
j) Program: Atatürk Üniversitesi akademik birimindeki önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarını,
k) Program Değerlendirmesi: İç kalite güvence sisteminin bir parçası olarak öğretim programlarının değerlendirilmesi çalışmalarını,
l) Rektör: Atatürk Üniversitesi Rektörünü,
m) Senato: Atatürk Üniversitesi Senatosunu,
n) Üniversite: Atatürk Üniversitesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kalite Koordinatörlüğünün Oluşturulması, Görev ve Sorumlulukları
Kalite koordinatörlüğünün oluşturulması
MADDE 5- (1) Kalite Koordinatörlüğü; Kalite Koordinatörü, Kalite Koordinatör Yardımcıları, ofis personeli ve destek personelinden oluşur.
(2) Koordinatör, Üniversite öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından 2 yıl süreyle görevlendirilir, süresi biten koordinatör yeniden görevlendirilebilir.
(3) Koordinatörün önerdiği Üniversitenin 3 öğretim elemanı, Koordinatör yardımcısı olarak Rektör tarafından 2 yıl süreyle görevlendirilir.
Koordinatörlüğün görev ve sorumlulukları
MADDE 6- (1) Kalite Koordinatörlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Üniversitede kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılmasını sağlamak,
b) İç ve dış paydaşların beklenti ve geri bildirim izlenmelerinde, akademik personel, idari personel, öğrenci, mezun ve işveren memnuniyet anketlerini hazırlamak, yapmak ve sonuçlarını raporlamak,
c) Kalite iç değerlendirme kılavuzunda yer alan başlıkların yapılmasını sağlamak,
ç) Kalite güvence sistemi için gerekli süreçleri belirlemek, uygulamak ve sürdürülmesini sağlamak,
d) Kalite standartlarını takip ederek kalite güvence sisteminin yapılanmasını sağlamak,
e) Kalite güvence sistemi ile ilgili konularda dış kuruluşlarla ilişkileri yürütmek,
f) Birimlerde kalite iç değerlendirmelerinin yapılmasını sağlamak,
g) Birim kalite komisyonlarının oluşturulması ve çalışma esaslarının belirlenmesine destek olmak ve faaliyetlerini izlemek,
ğ) Üniversite ve akademik birimlerin stratejik planda yer alan hedeflerini ve bu hedeflerle ilgili performans göstergelerinin periyodik olarak izlenmesine destek olmak,
h) Üniversitenin stratejik planındaki hedefler doğrultusunda, eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerin değerlendirilmesine ve kalitesinin geliştirilmesine destek olmak,
ı) Üniversitenin iç ve dış kalite güvence sisteminin kurulması çalışmalarına destek olmak,
i) Programların akreditasyon süreçlerine girmesini teşvik etmek ve bu çalışmaları desteklemek,
j) Bu yönergeyle belirlenen usul ve esaslar ile kalite komisyonunun kararları doğrultusunda gerekli çalışmaların yürütülmesinde Kalite Komisyonuna ve Birim Kalite Komisyonlarına destek olmak
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kalite Komisyonunun Oluşturulması ve İşleyişi, Görev ve Sorumlulukları
Kalite komisyonunun oluşturulması ve işleyişi
MADDE 7 – (1) Komisyonun başkanlığını Rektör, Rektörün bulunmadığı zamanlarda ise Rektör tarafından görevlendirilen Rektör Yardımcısı yapar.
(2) Komisyon üyeleri, aynı fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve farklı bilim alanlarından olmak üzere Senato tarafından belirlenen üyelerden oluşur. Kalite Koordinatörü ve yardımcıları ile Genel Sekreter, Strateji Geliştirme Daire Başkanı ve Öğrenci Temsilcisi Komisyonun doğal üyeleridir.
(3) Komisyon en az 11 üyeden oluşur. Üyelerden Öğrenci Temsilcisinin görev süresi 1 yıl diğer üyelerin süresi 2 yıldır. Üyeler bu sürenin sonunda yeniden görevlendirilebilirler.
(4) Geçerli mazereti olmaksızın komisyon toplantılarına arka arkaya üç kere veya bir yılda yapılan toplantıların yarısına katılmayan üyeler ile çekilmek isteyen üyelerin üyelikleri sona erer. Üyeliklerde herhangi bir sebeple boşalma olursa bir ay içinde Senato tarafından boşalan üyenin yerine atama yapılır.
(5) Komisyon, gündem gereği ve/veya başkanın çağrısı üzerine toplanır. Toplantıların gündem maddeleri, yeri, zamanı ve süresi başkan tarafından belirlenir ve katılımcılara 2 gün öncesinden bildirilir.
(6) Komisyon salt çoğunlukla toplanır ve kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Çekimser oy kullanılamaz. Ancak, toplantıda karar için gerekli çoğunluğun sağlanamadığı durumlarda bir sonraki toplantıda da oylarda eşitlik olması halinde başkanın oy kullandığı tarafın kararı geçerli olur. Alınan kararlar kayıt edilerek başkan ve üyeler tarafından imzalanır.
(7) Komisyonun ofis ve personel destek hizmetleri ile raportörlük görevi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
Komisyonunun görev ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Komisyonun görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Kurumun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda ve Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde, eğitim, araştırma ve topluma katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin değerlendirilmesi, izlenmesi ve kalitesinin geliştirilmesi amacıyla ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, kuruma özgü anahtar performans göstergelerini tespit etmek, program değerlendirmesi yapmak ve bu kapsamdaki çalışmaları senatoya sunmak,
b) İç değerlendirme çalışmalarını planlamak, yürütmek ve kurumsal değerlendirme ve iyileştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurum iç değerlendirme raporunu hazırlayarak kurumun resmi internet sayfasından kolay erişilebilir şekilde kamuoyu ile paylaşmak,
c) Kurumsal dış değerlendirme programı için gerekli hazırlıkları yapmak, süreçle ilgili iç ve dış paydaşları bilgilendirerek kurulun dış değerlendirme süreci sırasındaki çalışmalarına destek vermek
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Birim Kalite Komisyonlarının Oluşumu ve Görevleri
Birim kalite komisyonlarının oluşumu
MADDE 9 – (1) Akademik birim kalite komisyonu; Dekan/Müdür tarafından görevlendirilen Dekan Yardımcısı/Müdür Yardımcısı Başkanlığında farklı alanlardan ve tercihen kalite konusunda tecrübeli öğretim elemanları, idari personel ve birimin öğrenci temsilcisinden oluşur.
(2) Birim kalite komisyonu üyelerinin görev süresi 2 yıldır. Görev süresi sona ermeden ayrılan üyenin yerine veya herhangi bir nedenle boşalan üyelik için kalan süreyi tamamlamak üzere Dekan/Müdür tarafından yeni bir üye seçilir. Görev süresi sona eren üye yeniden görevlendirilebilir.
Birim kalite komisyonunun görevleri
MADDE 10 – (1) Birim kalite komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Birimin stratejik planını hazırlamak,
b) Birimin stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, akademik ve idari hizmetlerin değerlendirilmesi, kalitenin geliştirilmesi ve akreditasyon sürecinde yapılacak her türlü çalışmanın yürütülmesini sağlamak,
c) Birim iç değerlendirme raporunu hazırlamak,
ç) Birimde kalite güvence sistemi ile ilgili bağımsız değerlendirme kuruluşları tarafından yapılacak belgelendirme ve sonrası değerlendirme çalışmaları için gerekli hazırlıkları yaparak; bu kuruluşlara her türlü desteği vermek,
d) Kalite Koordinatörlüğü kararlarını birimin ilgili bölüm, program, alt birimlerine duyurmak; uygulamalarına katkı sağlamak ve sonuçlarını izlemek,
e) Faaliyetleriyle ilgili olarak hazırlayacakları yıllık raporu Ocak ayı sonuna kadar Kalite Koordinatörlüğüne sunmak,
f) Bu yönerge ve Kalite Koordinatörlüğü tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda gerekli diğer çalışmaları yürütmektir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 11- (1) Bu Yönerge, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12- (1) Bu Yönerge hükümlerini Atatürk Üniversitesi Rektörü yürütür.